05-02-2022, 16:19
Noita on joku parikymmentä tullut mentyä pitkin Alppeja, ei mitään supervaikeita tosin. Aika samaa linjaa mitä täällä on muutkin sanoneet: etäisesti sukua kiipeilylle, mut oikeasti enemmän hauskaa retkeilyä pystysuoraa seinää pitkin. Tosiaan olennaisinta via ferratoissa on, että yksittäistä reittiä ei voi oikein kokeilla, vaan kun reitille lähtee, se on mentävä loppuun saakka. Itävaltalaisessa vaikeusasteikossa (A-E? jos oikein muistan) veikkaisin, että kiipeilyä harrastaneelle C (pystysuora osuus jossa tikkaita) menee aika vaivattomasti, D (yleensä nega jossa tikkaita) vaatii jo vähän voimaa ja kestävyyttä. E-tasoisia osuuksia en ole kokeillut, mutta mitä jossain näin, se oli käytännössä kattoreitti jossa katossa oli tikkaita. Viat on musta aika selkeästi kestävyys- ja käsivoimajuttuja. Mulla myös iskee näissä korkeuskammo aivan toisin kuin esmes kiipeillessä, mikä lisää oman hupinsa.
Mun varustus noissa on:
Parissa viassa vastaan on tullut pätkiä, joissa on turvakaapeli muttei tikasotteita; kiipeilynä ne on kuitenkin jotain maks 4+ -tasoista. Kerran on tullut vastaan osuus, jossa tuli kiipeilytossuja vähän ikävä.
Joissain tosi harvoissa on köysiratoja, joissa voi laskea taljajutulla. Nämä ovat kyl valitettavan harvinaisia. Mulla on kaksipyöräinen talja, mutta en ole vielä ikinä päässyt sitä käyttämään.
Mun varustus noissa on:
- kiipeilyvaljaat
- via ferrata -lehmänhännät (ja joo, ei tod mitään itse tehtyjä virityksiä, ei edes dynaamisesta köydestä)
- leposulkkari ja -slingi (jos jostain syystä voimat vaan loppuu; via-häntien varassa ei voi levätä)
- kypärä
- vaelluskengät
- sormettomat hanskat
Parissa viassa vastaan on tullut pätkiä, joissa on turvakaapeli muttei tikasotteita; kiipeilynä ne on kuitenkin jotain maks 4+ -tasoista. Kerran on tullut vastaan osuus, jossa tuli kiipeilytossuja vähän ikävä.
Joissain tosi harvoissa on köysiratoja, joissa voi laskea taljajutulla. Nämä ovat kyl valitettavan harvinaisia. Mulla on kaksipyöräinen talja, mutta en ole vielä ikinä päässyt sitä käyttämään.