Threads: 7
Oma käsitykseni näistä Via Ferratoista on ollut se, ovat lähinnä pidempiä apinaratoja alpeilla ja varsin kaukana kiipeilystä.
Viimeviikolla satuin törmäämään tähän videoon, joka nosti kiinnostusta "rautareitteihin" huomattavasti.
Eteenkin kohdasta
5:55 eteenpäin näyttää oikein kiinnostavalta touhulta.
Mites näissä menee noi greidit? Voiko peruskunnolla ja normi sportti-kiipeilykokemuksella tuollaista "K5 (extremely difficult)" edes harkita lähtevänsä suorittamaan? Jos käy liian hapokkaaksi niin näitä ei ihan tosta noin vaan jätetäkkään kesken.
copy-paste videon kuvauksesta:
Quote:The Daubenhorn via ferrata is the longest in Switzerland, graded K5 (extremely difficult). It is made of 2,000 metres of steel cable, 215 metres of ladder and a couple of steel cable bridges.
It took me more than 4 hours to complete and was really demanding. After reaching the top, the way down leads across a snowfield and then through the scenic Lämmerenboden Valley back to Gemmi.
Threads: 22
Itsellä ihan samat ajatukset aiheesta. Olin aluksi pitänyt koko touhua lähinnä Flowpark-henkisenä vuoristovaeltamisena, kunnes katoin YouTubesta pari videota ja lueskelin tämän artikkelin.
https://www.lumipallo.fi/2019/06/02/via-...ilyreitit/
Tuossa vois olla oikeasti jotain mielenkiintoista, ja varmasti paikoittain todella haastavaa touhua. Olis hienoa kuulla jos joku on jossain käynyt testaamassa, tuo videon reitti näyttää eeppiseltä.
Threads: 0
Ehdottomasti voin suositella oman kokemuksen perusteella. Muutaman kerran kokeillut kohtuullisen vaikeita ja ne ovat kyllä melkoisen helppo tapa päästä liikkumaan maisemissa, joihin ei välttämättä edes kiipeily reissussa pääse. Eli reitit vievät usein aika ilmavasti vuoren seinämälle. Etenemisnopeus on useita satoja metrejä tunnissa ja varsinkin kun on vähän kiipeily kokemusta, niin reittien suositus ajat voi puolittaa. Erityisen vaikeista ei ole kokemusta, mutta ehdottomasti vaikka nahkoja palauttavalle päivälle mukavaa tekemistä.
Threads: 7
hmmm... Ensikesä vie alppien suunnalle, joten jos sopiva rako löytyy niin täytynee käydä kokeilemassa millaista touhua tuo on. Josko vaikka noita vehkeitä voisi vuokrata jostain paikallisesta puodista. Ihan slingeistä ja sulkkareista ei itse viitsi väsätä, koska ovat aivan liian staattisia ottamaan pudotuksia vastaan
Threads: 1
Noita on joku parikymmentä tullut mentyä pitkin Alppeja, ei mitään supervaikeita tosin. Aika samaa linjaa mitä täällä on muutkin sanoneet: etäisesti sukua kiipeilylle, mut oikeasti enemmän hauskaa retkeilyä pystysuoraa seinää pitkin. Tosiaan olennaisinta via ferratoissa on, että yksittäistä reittiä ei voi oikein kokeilla, vaan kun reitille lähtee, se on mentävä loppuun saakka. Itävaltalaisessa vaikeusasteikossa (A-E? jos oikein muistan) veikkaisin, että kiipeilyä harrastaneelle C (pystysuora osuus jossa tikkaita) menee aika vaivattomasti, D (yleensä nega jossa tikkaita) vaatii jo vähän voimaa ja kestävyyttä. E-tasoisia osuuksia en ole kokeillut, mutta mitä jossain näin, se oli käytännössä kattoreitti jossa katossa oli tikkaita. Viat on musta aika selkeästi kestävyys- ja käsivoimajuttuja. Mulla myös iskee näissä korkeuskammo aivan toisin kuin esmes kiipeillessä, mikä lisää oman hupinsa.
Mun varustus noissa on:
- kiipeilyvaljaat
- via ferrata -lehmänhännät (ja joo, ei tod mitään itse tehtyjä virityksiä, ei edes dynaamisesta köydestä)
- leposulkkari ja -slingi (jos jostain syystä voimat vaan loppuu; via-häntien varassa ei voi levätä)
- kypärä
- vaelluskengät
- sormettomat hanskat
Parissa viassa vastaan on tullut pätkiä, joissa on turvakaapeli muttei tikasotteita; kiipeilynä ne on kuitenkin jotain maks 4+ -tasoista. Kerran on tullut vastaan osuus, jossa tuli kiipeilytossuja vähän ikävä.
Joissain tosi harvoissa on köysiratoja, joissa voi laskea taljajutulla. Nämä ovat kyl valitettavan harvinaisia. Mulla on kaksipyöräinen talja, mutta en ole vielä ikinä päässyt sitä käyttämään.
Threads: 22
Voi moro, kuulostaa todella mielenkiintoiselta! Kiitti kattavasta postauksesta, selkeytyi itelle tuo touhu aika lailla.
Itsellä on joskus ollut korkeiden paikkojen kanssa hieman ongelmia niin voisi olla sen puoleen mukavan haastavaa touhua henkisesti.