GASTONI.FI
Ulkoboulderoinnin etiikkaa - Printable Version

+- GASTONI.FI (https://www.gastoni.fi)
+-- Forum: Suomikiipeilyn keskustelupalsta since 2022 (https://www.gastoni.fi/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Topicit (https://www.gastoni.fi/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Thread: Ulkoboulderoinnin etiikkaa (/showthread.php?tid=52)

Ulkoboulderoinnin etiikkaa - Rock.Junkie - 19-02-2022

Nostetaanpas tänne esille hyvä juttu ulkoboulderoinnin etiikasta. Etenkin nyt korona-aikana on ulkokiville tullut paljon uusia kiipeilijöitä, joille ei kiipeilyn kirjoittamattomat "säännöt" välttämättä ole ihan kristallin kirkkaana päässä, joten näitä asioita on hyvä kerrata.

Onko ihan sama stäkätä kolme pädiä perseen alle istumalähdössä? Haittaakse jos vähän däbää reitin takana olevaan puuhun? Kuivataanko märät otteet lapiollisella mankkaa? Nauttiiko kaikki ghettoblasterin tykityksestä tai tsemppikarjunnasta luonnon helmassa?

Sopii keskustella aiheesta tämän jutun lukemisen lisäksi Smile

Karpolla on 8aa kertaa buolderoinnin etiikkaa

RE: Ulkoboulderoinnin etiikkaa - average 5+ enjoyer - 20-02-2022

Mä jakaisin tän homman kahtia.

Kaikki toiminta mikä vaikuttaa muihin vaatii yhteiset pelisäännöt (access, kivenlaatu, jne.)
Näitä olisi hyvä noudattaa aina kun muistaa. Mitä useammin niitä noudattaa, sitä paremmin ne tulee tavaksi.
Kovin tyyppi on se, joka tulisen sessarin aikana uskaltaa muistuttaa kaikkia muita volumesta. Tai kävelee parkkikselta takaisin boulderille kun tikkimerkit unohtu putsaa.

Tikkietiikka, eli “mikä lasketaan”.
Kannattaa käydä kiipeilemässä erilaisten ihmisten kanssa. Monilla on oma lähestymistapa kiipeilyn etiikkaan.
Sun etiikka ei kiinnosta kaikkia ja ei ole toisille tarpeeksi. Vaikka istumalähtö kiivettäisiin 3 pädiä perseen alla, se ei poista kunnioitusta reitintekijöitä kohtaan eikä kiipeilijän henkilökohtaista kokemusta. Mutta jos kiipeilijä pitää tälläistä suoritusta “tikkinä”, kyseessä ei ole tietämättömyys vaan egon ruokinta.
Kannattaa muistaa mitä siellä metässä ollaan tekemässä, itseä haastamassa ja naattimassa.

RE: Ulkoboulderoinnin etiikkaa - Ville - 20-02-2022

Erittäin tärkeä topicci!

Tuohon käyttäytymiseen viitaten... Kun itse aloitin ulkokiipeilyn mua ihmetytti suuresti se, miksipä vaikka parkkipaikat on todella tarkasti määritelty ja miksi jotkut paikat on suljettu access-ongelmista johtuen. Myöhemmin on käynyt muiden tarinoista ilmi, että kyllä, on todella olemassa jengiä jotka lähtee metsään pari YouTube-pätkää katsottuaan harjailemaan randomilla kiviä ja mekastamaan ilman minkäänlaista käsitystä mitkä etiketit omaan ulkokiipeilyyn olisi hyvä soveltaa.

Tämän takia minun mielestä esimerkisi tämä foorumi (tai muu somekanava jos ei olla niin sisäänpäin kääntyneitä) voi olla mahtava paikka aloittaa tällainen keskustelu, jotta lajin löytäneillä on ainakin mahdollista saada tietoa yleisistä toimintamalleista ulkokivillä. Kun asiat tehdään kohteissa oikein niin paikat pysyy puhtaana, cragit auki ja kitkat kiipeilykunnossa hamaan tulevaisuuteen asti.

RE: Ulkoboulderoinnin etiikkaa - JuIs - 06-03-2022

Otteiden harjaaminen mankalla sekä tikkaaminen on kivien sotkemista.